In dit online seminar maak je kennis met de uitgangspunten van handelingsgerichte diagnostiek (HGD) en de toepassing ervan bij deze problemen.
Diagnostiek is noodzakelijk voor passende begeleiding of behandeling. Mits diagnostiek functioneel is en bijdraagt aan een behandelplan! Als orthopedagoog of schoolpsycholoog krijgt je vaak aanmeldingen van kinderen met een combinatie van leer-en gedragsproblemen, waarvan we weten dat deze aanzienlijk met elkaar samenhangen. Ouders en school zien de problemen, maar weten vaak niet wat de oorzaak ervan is, welk probleem er eerst was en wat daarop volgde.
Programma
- Welkom, uitleg online seminar en accreditatie, introductie docent.
- Handelingsgericht diagnosticeren bij combinaties van leer-en gedragsproblemen: schets van het thema aan de hand van concrete voorbeelden en koppeling aan de literatuur.
- Intakefase, ouders, school, kind. Afstemmen van onderzoeksvragen en prioriteitstelling.
- Onderzoeksfase, heldere vragen en heldere toetsbegrippen stellen. Informeren van de cliënt. Interpreteren van resultaten, integratief beeld.
- Adviesfase. Concreet en praktisch adviseren, tips; afstemmen met ouders, hulpverleners en school.
- Vragen, concluderende tips en afronding.
Na afloop van het online seminar heb je:
- kennis van de theorie en praktijk van handelingsgerichte diagnostiek.
- inzicht in de verschillende stadia van diagnostiek (intake-, onderzoeks- en adviesfase).
- zicht op toepassingsmogelijkheden in je eigen praktijksetting.