Online seminar over het interpreteren en gebruiken van een DSM klassering in de rapportage van kinderen en jeugdigen. In dit seminar leer je wat het klasseren van psychische problemen inhoudt. Wat is de DSM? We gaan in op het gebruik van DSM IV en DSM-5 klasseringen. Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van DSM klasseringen? De veranderingen in de DSM-5 t.o.v. DSM- IV worden besproken.
De DSM-5 is wereldwijd de meest gebruikte methode voor classificatie van psychische stoornissen bij zowel volwassenen als kinderen en jeugdigen. De DSM kan een belangrijke rol spelen bij zorgtoewijzing en toelaatbaarheidsbepaling in het (speciaal) onderwijs. In jouw werk als jeugdzorgwerker of onderwijsprofessional kom je dan ook regelmatig DSM-klasseringen tegen in dossiers van cliënten of leerlingen. Wat is de betekenis van een dergelijke klassering? Wat betekent het voor de (dagelijkse) begeleiding en wat betekent het vooral ook niet? In dit online seminar maak je kennis met het classificatiesysteem DSM 5 en de implicaties ervan voor de zorg en begeleiding van kinderen en jeugdigen.
Zowel de algemene veranderingen in het systeem worden besproken als de meer specifiek de veranderingen in de klasseringen in DSM-5. Daarbij kijken we naar betekenis van de klassering in DSM-5 van stoornissen die we tegenkomen bij kinderen en jeugdigen. Ondermeer ASS. ADHD, gedragsstoornissen, Angst en Depressie
Aan het eind van de cursus kunt u een klassering DSM-5 interpreteren en inschatten wat de bruikbaarheid is van de klassering in het directe werken met kind en gezin.
Onderwerpen
Na afloop van het online seminar: