Als professional in de zorg of het onderwijs communiceer je de hele dag: met cliënten, leerlingen, ouders of collega’s. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar het is goed om eens bij deze gesprekken stil te staan. Lopen gesprekken soepel, ook als het over moeilijke onderwerpen gaat? Praat je wel eens langs elkaar heen? Kom je tevreden uit en overleg? Of had het toch efficiënter gekund?
Soms kan communicatie een stuk soepeler verlopen, als je elkaars manier van communiceren beter begrijpt. Dit noemen we ook wel communicatiestijlen.
In deze online training leer je het communicatiestijlenmodel kennen. Je leert de vier stijlen die erbij horen kennen en herkennen. Ook leer je hoe je het beste kan reageren/communiceren, zodat je aansluit op een stijl. Wendbaar communiceren noemen we dat.
Je leert deze theoretische principes volledig online, op een interactieve, adaptieve manier. Daarnaast ga je ook zelf aan de slag: met online opdrachten oefen je met levensechte voorbeelden, zodat je de theorie ook echt in de vingers krijgt. Daarna ga je de theorie toepassen in jouw praktijk, waarvoor je opdrachten en handvatten krijgt.
De hele training biedt een intensief programma met een doorlooptijd van ongeveer 9 weken. Hierin staat de koppeling van de online geleerde theorie, met de eigen werkpraktijk centraal.
Kernpunten