De DSM-5, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5e editieDe DSM-5, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5e editie), is wereldwijd de meest gebruikte methode voor classificatie van psychische stoornissen bij zowel volwassenen als kinderen en jeugdigen. De DSM kan een belangrijke rol spelen bij zorgtoewijzing en toelaatbaarheidsbepaling in het (speciaal) onderwijs. In de cursus worden de belangrijkste veranderingen van DSM-IV naar DSM-5 besproken bij het klasseren van onder meer verstandelijke beperking, autismespectrum stoornis, angst- en stemmingsstoornissen, ADHD en gedragsstoornissen en overige stoornissen van de kinderleeftijd en adolescentie( DSM-IV). Je oefent aan de hand van de door de docent ingebrachte én eigen, casuïstiek met het klasseren van deze stoornissen.
Leerdoelen
- Kennis van de overwegingen die ten grondslag liggen aan de veranderingen in de DSM-5
- de opbouw en de gebruiksregels van de DSM-5
- de belangrijkste wijzigingen in de “DSM van IV naar 5” voor wat betreft de stoornissen die het meest voorkomen bij kinderen en jeugdigen
- de (on)mogelijkheden van het omzetten van klasseringen van DSM IV naar DSM-5
- de veranderingen en mogelijkheden in het classificeren van stoornissen bij kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking
Na afloop van de cursus heb je zicht gekregen in:
- de eisen die het klasseren met de DSM-5 stelt aan het diagnostisch proces.
- inzicht verkregen in de opbouw en de gebruiksregels van de DSM-5.
- kennis opgedaan van de DSM-5-criteria van autismespectrum stoornissen, angst- en stemmingsstoornissen, ADHD en gedrags- , trauma en stress gerelateerde stoornissen.
- inzicht verkregen in de bruikbaarheid van de DSM-5 bij zorgtoewijzing en toelaatbaarheidsbepaling in het onderwijs.
- vaardigheden ontwikkeld in het met de DSM-5 klasseren van cluster 4-stoornissen bij kinderen en jeugdigen.