Er is een systeemverandering gaande binnen zorg en welzijn. Het huidige stelsel heeft een probleem-georiënteerd en verdedigend karakter, sterk gericht op preventie en behandeling van ziekte (Ziekte & Zorg, ZZ). Binnen de gezondheidszorg vindt nu een beweging plaats van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag (GG), positieve gezondheid. Dit is aanvallend handelen, gericht op promotie van gezondheid.
Bettery Academy heeft een leergang van 3 jaar ontwikkeld waarin Gezondheid en Gedrag (GG) en thema's als zelfmanagement, positieve gezondheid, persoonsgerichte zorg alsmede het versterken van regie, invloed en functioneren van klanten centraal staan. Leergang jaar 1 (Learn the rules) is als aparte leergang te volgen.
Na afronding van deze leergang kan worden bepaald of deelnemers leergang jaar 2 (Like a Pro) en daarna jaargang 3 (To break the rules like an artist) willen volgen.
Na deze leergang weet je:
- Het denkkader en de meerwaarde van de GG/ZZ-visie en positieve gezondheid.
- Het concept ervaren gezondheid, de GG/ZZ-aanpak en de ICF.
- Hoe je kan aansluiten bij de cliënt en hoe je je houding kan variëren per fase in het GG/ZZ-gespreksmodel.
- Wat de basisprincipes van het GG/ZZ gespreksmodel zijn.
Kun je:
- De GG/ZZ visie en het GG/ZZ-gespreksmodel gebruiken in de eigen praktijk.
- In de praktijk aan de slag en door de 'doen, ervaren, feedback, groei cirkel' te doorlopen jezelf en je intervisiegroep verder ontwikkelen.
- Werken aan systeemveranderingen.
- Doel- i.p.v. probleem-georiënteerd werken.
Doe je:
- Je werkt persoonsgericht.
- Je gebruikt het GG/ZZ-gespreksmodel.
- Je maakt gebruik van de Bettery Academy voor reflectie en ontwikkeling met de deelnemers en de experts.
En levert het je op dat je:
- Cliënten hun eigen regie behouden en zich verantwoordelijk voelen voor hun gedrag.
- Cliënten geactiveerd zijn en focus hebben op zin, ze gaan ergens naar toe, willen meer van iets.
- Cliënten minder gebruik van de eerste en tweedelijnszorg maken en door hun netwerk en hun eigen kracht te gebruiken.
- Cliënten invloed ervaren en activiteiten doen passend bij hun waarden en zin.
- Samen met je cliënt ervaart dat jullie het goede doen.
- Plezier en energie hebt en je werk als zinvol ervaart.
- Verbonden bent met en onderdeel van een groter geheel, met elkaar in Amsterdam en met Bettery (Academy) in het land en daarmee verbonden aan duurzaam leren.