|



In deze cursus maken deelnemers kennis met het contextuele gedachtegoed, zoals ontwikkeld door de Hongaars-Amerikaanse psychiater Ivan Boszormenyi-Nagy en verder uitgewerkt en toegepast door vele therapeuten.
Deelnemers maken (hernieuwd) kennis met de belangrijkste theoretische concepten van dit gedachtegoed en verbinden deze met hun werkpraktijk.
De cursus kan als zelfstandige cursus worden gevolgd door (jeugd)hulpverleners die (hernieuwd) kennis willen maken met het contextuele denken en haar verdiepende blik op menselijke relaties. Zij kan ook worden gevolgd door (jeugd)hulpverleners die overwegen de tweejarige basisopleiding contextuele hulpverlening te doen, maar eerst willen ervaren of de inhoud van dit denken en de werkwijze zoals Leren Over Leven Opleidingsinstituut voor Contextuele Studies die in haar opleidingen hanteert, bij hen aansluit.
De deelnemers kennen na de training de basisbegrippen uit de contextuele theorie: Loyaliteit, loyaliteitsconflicten, gespleten loyaliteit, parentificatie, roulerende rekening, constructief en destructief gerechtigde aanspraak, de vier dimensies en legaten en delegaten.