Inleiding
Cognitieve gedragstherapie is als evidence-based behandelmethode niet meer weg te denken in de huidige praktijk van de psycholoog. Om je kennis te verdiepen organiseert Forta Opleidingen de basisopleiding cognitieve gedragstherapie. Deze basisopleiding van 100 uur is geaccrediteerd door de Vereniging van Cognitieve Gedragstherapie en voldoet ook als onderdeel van de opleidingsroute tot Cognitief Gedragstherapeut.
Uitgangspunt
De opleiding is gericht op de directe toepassing van cognitieve gedragstherapie in de klinische praktijk. De basis van het denken en doen van de cognitieve gedragstherapie wordt aangereikt en verdiept. De belangrijkste methoden en technieken komen aan de orde en worden geoefend tot en met het uitvoeren van evidence-based behandelingen voor de belangrijkste klachtengebieden van een ambulante psychologie praktijk. De docenten zijn supervisoren uit de klinische praktijk en de leermethoden en werkvormen zijn gebaseerd op jarenlange onderwijservaringen. De basisopleiding cognitieve gedragstherapie van totaal 100 uur is opgebouwd uit een inleidend deel (32,5 uur) en een verdiepend deel (67,5 uur).
De cursisten worden geacht aan het eind van de basisopleiding voldoende thuis te zijn in het toepassen van het cognitief gedragstherapeutisch proces en voldoende kennis te hebben van een aantal basale cognitief-gedragstherapeutische methodes om, onder supervisie, op verantwoorde wijze in de praktijk de meest gangbare cognitieve gedragstherapieën van middelmatige ‘zwaarte’ te kunnen uitvoeren. Concreet leren zij de verschillende fases in het cognitief gedragstherapeutisch proces toe te passen en vergaren zij meer inzicht in het belang van de therapeutische attitude en hoe de kwaliteit van de therapeutische relatie geborgd blijft.
Na afloop van de opleiding:
- Heeft de cursist inzicht en basisvaardigheden in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken en doen.
- Kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk.
- Kan de cursist naast DSM-diagnostiek klachten en problemen inzichtelijk maken a.d.h.v. functie-analyses, betekenis-analyse en holistische theorie.
- Is de cursist in staat op basis van functie-analyses, betekenis-analyse en holistische theorie een behandelplan en interventies te formuleren.
- Kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen: opbouw werkrelatie met cliënt, opstellen en werken volgens een behandelplan, ROM en therapie-evaluaties, werken met opdrachten en registratie opdrachten, gebruik van therapie-materiaal, zicht op en bewaken van therapieproces en structuur, structuur in de sessies, motiveren, activeren en betrekken van cliënten, psycho-educatie, basishouding en specifieke technieken van cognitieve therapie.
- (Her)kent de cursist de meest voorkomende stoornissen van een poli-psychologie (met name angststoornissen en stemmingsstoornissen), begrijpt de aard van de stoornis, het ontstaan, instandhoudende factoren, biologische factoren en omgevingsfactoren en begrijpt welke interventies hierop aangrijpen.
- Kent de cursist de evidence-based behandelprotocollen van de meesvoorkomende stoornissen van een poli-psychologie en kan deze indiceren en toepassen.
- Kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten.
- Is de cursist in staat om de focus voor behandeling samen met de cliënt vast te stellen bij comorbiditeit en complexe problematiek.
- Is de cursist in staat een goede werkrelatie met de cliënt aan te gaan en behouden, af te stemmen een aan te sluiten wat betreft behandeldoelen, methoden en verwachtingen.
- Is de cursist in staat het therapieproces te bewaken, evalueren en bijsturen en de cliënt hierin te betrekken.
- Is de cursist in staat het interpersoonlijk proces (therapeutische relatie) te hanteren en bij te sturen bij stremmingen in therapie en kan op eigen reacties reflecteren.