Een volledige online, praktijkgerichte basistraining over coaching in de zorg en onderwijssector.
In deze online training leer jij de basisprincipes over coaching. Je krijgt op een interactieve, vernieuwende manier theorie aangeboden over werkzame principes van coaching. Zo leer jij meer over gesprekstechnieken die je in kan zetten tijdens het coachen, krijg je inzicht in wat nodig is om verandering te bewerkstelligen bij degene die jij coacht. Je leert over relaties en verbindingen leggen, maakt kennis met de coachingscirkel en de basisprincipes van een coachingsgesprek. Bovendien krijg je meer kennis en vaardigheden rondom communicatiestijlen en over feedback geven.
Als gedragswetenschapper, psycholoog, pedagoog, maar ook als intern begeleider of maatschappelijk werker ga jij regelmatig in gesprek met collega’s of cliënten. Veel van die gesprekken zijn erop gericht om jouw collega’s of cliënten te coachen, van heel algemeen, tot specifiek: om een heel gericht doel te bereiken.
Als gedragskundige geef je een collega inhoudelijk advies. Jouw doel is een optimaal resultaat voor de cliënt of leerling. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw collega, die het behandel- of begeleidingscontact heeft, tot dat optimale resultaat komt? Hiervoor is het van belang dat je effectief coacht. Jij schrijft niet een advies voor, maar je wilt het eigen handelen en denkproces versterken.
Ook in direct contact met cliënten of leerlingen kom je vaak in coachende situaties terecht. Je wilt een verandering in het gedrag, in het doen en laten van een cliënt of leerling bewerkstelligen. Hoe doe je dit? Kennis en vaardigheden met betrekking tot coaching helpen hierbij.
Deze training bestaat uit 8 onderdelen:
Vanaf onderdeel '4. Bewustwording.' krijg je na elk blok praktijkopdrachten en zelfcoaching aangeboden. Als je teruggaat naar het overzicht zie je waar je staat. Ook kun je bij 'doelen bekijken' je voortgang zien op de leerdoelen.
Tijdens de online training werk je aan de volgende doelstellingen: