'Oeps, dat was niet de bedoeling.' Uit onderzoek blijkt dat er in de huisartsenpraktijk dagelijks situaties voorkomen die niet de bedoeling waren. De ene kon nog op tijd verholpen worden, van de andere ondervond de patiënt ongemak. Kleine, alledaagse vergissingen kunnen grote gevolgen hebben, zeker binnen de gezondheidszorg. Waar mensen werken worden fouten gemaakt; in de gezondheidszorg zijn de gevolgen van deze fouten vaak groter en heftiger dan in andere organisaties.
Door (bijna-)incidenten te melden, werk je mee aan het structureel verbeteren van de kwaliteit en veiligheid voor patiënten in een huisartsenpraktijk. Het analyseproces van Veilig Incident Melden (VIM) heeft hierin een belangrijke rol. Uiteindelijk zullen door de verbeteringen ook de resultaten van het melden zichtbaar worden. Het doel van een VIM-procedure is incidenten in de toekomst te voorkomen. Daarnaast draagt het implementeren van VIM bij aan een 'open en veilige' meldcultuur, waarin het normaal is om (bijna-)incidenten te melden, zonder dat er beschuldigend naar de melder wordt gewezen.
Aantal incidenten
In 2005 werd in het tijdschrift Medisch Contact een artikel gepubliceerd over een proef in een gezondheidscentrum met 8250 patiënten. Er werd gevraagd aan de huisartsen en assistenten om tien werkdagen lang alles te melden wat niet de bedoeling was. Gemiddeld werd er per arts bijna één melding per dag gedaan en per assistent bijna twee meldingen per dag.
Hoeveel tijd zijn jij en je collega's kwijt met het oplossen van dingen die eigenlijk niet hadden moeten gebeuren? Het kost minder tijd en geld wanneer het in één keer goed was gegaan. Misschien baal je wel van situaties die voor de zoveelste keer misgaan? Wat kun je als POH tegenkomen? En wat kun je hierin betekenen?
VIM-procedure
Ruim 55% van alle huisartsenpraktijken doet mee aan de NHG-praktijkaccreditering (NPA). In de kwaliteitsnormen van de praktijkaccreditatie wordt verplicht gesteld dat er in elke huisartsenpraktijk een procedure is voor het melden, registreren en analyseren van incidenten en daarna het nemen van verbetermaatregelen en het borgen van genomen maatregelen.
Het kan dus goed zijn dat er al een VIM-procedure is in de huisartsenpraktijk waar je werkt. Deze nascholing is bedoeld voor praktijkondersteuners en praktijkverpleegkundigen (somatiek en GGZ) die nog niet bekend zijn met een VIM-procedure én voor praktijkondersteuners en praktijkverpleegkundigen die hiermee al wel bekend zijn en hun kennis over VIM willen vergroten. In deze nascholing zal verder gesproken worden over POH.
Opbouw
Deze nascholing over VIM is opgebouwd uit verschillende onderdelen. De nascholing begint met enige wet- en regelgeving waarmee je te maken hebt bij een VIM. Daarna gaan we in op wat nu precies een incident is. Vervolgens kijken we naar de procedure rondom VIM. Dit wordt gevolgd door een uitwerking van de manier waarop je een incident analyseert. BLOK A sluit af met een aantal tips. BLOK B gaat in op transmuraal incidenten melden en laat zien wat de meerwaarde kan zijn van multidisciplinair incidenten bespreken. BLOK B sluit af met casuïstiek.
Na afloop van deze nascholing: