De kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland is hoog. Het opleidingsniveau van medische professionals is hoog, evenals de klantgerichtheid en de toegang tot zorg. De effectiviteit van het zorgsysteem hangt voor een belangrijk deel af van de communicatie tussen zorgverlener en cliënt. Dit is een breed gedragen besef, dat uitmondt in een wil tot continue verbetering van de interactie tussen beide kanten.
Desondanks is het vertrouwen van veel internationals in de Nederlandse gezondheidszorg laag. Dit is meestal terug te leiden tot een andere cultuur in het land van herkomst. Ook het gezondheidssysteem kan in hoge mate afwijken van de zorgverlening hier.
Wanneer de culturele achtergrond van zorgverlener en patiënt verschilt, is er een grote kans op misverstanden en minder effectieve communicatie tussen beiden. Cultuurverschillen kunnen subtiel en soms zelfs bijna onmerkbaar zijn. Genuanceerde maar doeltreffende informatieoverdracht en het signaleren en uitvragen van de juiste symptomen zijn belangrijk. Misverstanden en onbegrip kunnen dan ook voor zorgverlener als cliënt grote gevolgen hebben.
In deze situaties wordt er een beroep gedaan op de interculturele sensitiviteit en communicatievaardigheden van de zorgverlener. Competenties die bij de meeste professionals in de zorg wel aanwezig, maar vaak niet bewust ingezet worden of ontwikkeld zijn.
Tijdens de scholing is er aandacht voor de 'andere' cultuur, de do's & dont's en de achtergronden. Echter, minstens zo belangrijk voor het omgaan met cultuurverschillen is een blik in de spiegel, oftewel: het bewust zijn van de eigen culturele waarden. In die zelfkennis ligt immers de basis voor respectvol - en professioneel- kunnen omgaan met elkaar.
Tijdens deze interactieve scholingssessie wordt met behulp van competentietraining, casuïstiek en rollenspellen een vertaalslag gemaakt naar de praktijk:
Na deelname kan de cursist:
De scholing wordt audiovisueel ondersteund en is interactief met oefeningen en momenten van reflectie. Na afloop van de training kunnen de deelnemers door middel van het verkregen certificaat aantonen deze inspanning te hebben verricht. Er bestaat een mogelijkheid om een vervolgtraject aan te gaan waarbij de deelnemer of een team op specifieke vaardigheden wordt begeleid en gecoacht.