|



Doel van de opleiding: het bieden van een theoretisch /wetenschappelijk en praktisch kader vanuit een nieuwe visie op gezondheid en zorg: Integrative Medicine. Dit houdt tevens in dat de cursist wordt opgeleid voor preventie en leefstijlcoach.
Integrative Medicine is een nieuwe visie op zorg, waarbij de focus ligt op het bevorderen van gezondheid, mogelijkheden en welbevinden, in plaats van te focussen op ziekte en beperkingen. Integrative Medicine geeft onder andere tools om Positieve Gezondheid in te vullen.
Uitgangspunt is dat de wisselwerking tussen lichaam en geest wordt erkend en betrokken bij preventie en herstel van ziekte. De zorgvrager wordt gezien, onderzocht, gecoacht en behandeld binnen zijn of haar lichamelijke, psychologische en sociaal-culturele context. Er is aandacht voor fysieke, emotionele, mentale en spirituele aspecten van de zorgvrager.
Een behandeling volgens Integrative Medicine rust op vier belangrijke pijlers:
[1] D.w.z. een combinatie van reguliere en complementaire technieken waarbij de minst invasieve, meest veilige, minst toxische en meest kosteneffectieve methode om de gezondheid te stimuleren wordt toegepast.
De opleiding is 2-jarig (2 modules) en bestaat uit 12 cursusdagen per collegejaar (op vrijdagen van 13.00 -18.30 uur). De competenties en leerdoelen zijn in een apart document bijgevoegd.
Module 1- het fundament. In de eerste module introduceren we de nieuwe visie op zorg van Integrative Medicine, zowel vanuit de literatuur als vanuit de ervaring. Daarbij stellen we de invulling van Positieve Gezondheid en leefstijl binnen het zorgdomein centraal.
Module 2 - vaardigheden. In de vervolgmodule ligt de nadruk op het inzetten van een verscheidenheid aan evidencebased-vaardigheden.
ONDERWERPEN MODULE 1 - fundament
Introductie: Introductie Integrative Medicine: de pijlers, het ethisch raamwerk voor interventies en de praktische toepassing, IM en het spinnenwebmodel van Positieve Gezondheid.
Wetenschap: Het zoeken naar en beoordelen van betrouwbare bronnen van wetenschappelijke informatie: onder meer het zoeken met behulp van de PICO-methode in PubMed en andere databases voor wetenschappelijke literatuur, interpretatie van literatuur, de EBM piramide.
Wisselwerking tussen lichaam en geest: De basisprincipes van communicatie tussen lichaamssystemen, de basisemoties en hun invloed op de lichaamssystemen, de werking van mind-body-gerichte therapieën, spiegelneuronen, epigenetica.
Culturele competenties: Culturele competenties zoals man-vrouwverschillen ten aanzien van ziekte, andere gezondheidssystemen zoals TCM, Ayurveda, homeopathie, systeemopstellingen en de toepassingsmogelijkheden daarvan rondom ziekte en gezondheid.
Preventie en leefstijlinterventies: Voeding (culturele en sociale aspecten, rol van macro- en micronutriënten, risicofactoren, “gezonde” voeding, basisvoorlichting), de leefstijlinterventies beweging, ademhaling en stressmanagement, coachingsvaardigheden en motiverende gespreksvoering.
Samenwerkingsmodellen: Samenwerking met andere hulpverleners, leiderschapsrollen.
De helende omgeving: De effecten van natuur, humor, vriendelijkheid en kleur op behandeling en gezondheid.
ONDERWERPEN MODULE 2 - vaardigheden
Toepassen van Integrative Medicine: Het inzetten van preventie en leefstijl en andere evidence based practice-interventies bij onder andere pijn en klachten aan het bewegingsapparaat, angst, depressie, vermoeidheid, buikproblematiek, diabetes mellitus, hart- en vaatziekten, kindergeneeskunde, neurodegeneratieve aandoeningen, oncologie, palliatieve zorg en ouderenzorg, ook geïllustreerd aan de hand van casuïstiek.
Workshops waar eenvoudige technieken worden aangeleerd die effectief en veilig zijn en gelijk in de praktijk kunnen worden toegepast: onder andere acupressuur, hartritmevariabiliteit, ademhalingstechnieken, yoga, EFT en mindfulness.
Beroepsprofiel
Opleiding voor Integrative Medicine zorgverlener en preventie en leefstijlcoach[1]:
[1] De IM zorgverlener als leefstijlcoach is een apart supplement bij het diploma IM zorgverlener, met eigen competenties en leerdoelen.
[2] De minst invasieve, meest veilige, minst toxische evidence based practice methode, die tevens kosteneffectief is.
[3]Complementary and alternative medicine; complementaire en alternatieve geneeswijzen.