Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze doelgroep? Doe dan deze module van een halve dag.
Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!
Tijdens deze module krijg je inzicht in de (on)mogelijkheden van cliënten om de informatie, adviezen en vragen te begrijpen op het gebied van stoppen met roken. Hierbij wordt dieper ingegaan op de praktische tips voor het herkennen van laaggeletterden in je praktijk/polikliniek. Zo leer je hoe je cliënten die laaggeletterd zijn herkent en hoe je jouw communicatie aan hen kunt aanpassen. Daarnaast wordt de teach-back-methode uitgelegd en geoefend. Met deze methode kun je nagaan of de cliënt de gegeven informatie over stoppen met roken wel heeft begrepen.
Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring.
Na afloop van deze module: