De trainingsbijeenkomsten zijn bedoeld om zorgverleners bewust te maken van de problematiek omtrent laaggeletterdheid en taalachterstanden in relatie tot gezondheid en zorg, zodat zij een actieve rol kunnen vervullen bij de aanpak van laaggeletterdheid en hun communicatie hierop kunnen afstemmen. Zorgverleners hebben veel baat bij hulp en ondersteuning bij het communiceren met laaggeletterde patiënten.
De trainingen hebben de volgende doelstellingen:
Door kennis over gezondheid en een gezonde leefstijl op een laagdrempelige wijze over te brengen op de doelgroep, waarbij extra aandacht is voor groepen en individuen die in een achterstandspositie verkeren, is het de verwachting dat het verhogen van het kennisniveau over gezondheid een positieve gedragsverandering met zich mee zal brengen. Dit kan uiteindelijk bijdragen aan het verbeteren van de algemene gezondheid en een adequaat gebruik van de gezondheidszorg in Nederland.
Als zorgverlener en werkgever in de zorg kunt u helpen om gezondheidsrisico’s (en zorgkosten) te beperken door lees- en schrijfproblemen te herkennen en mensen met taalproblemen te motiveren tot taalscholing.