De geaccrediteerde opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg & Welzijn is een zeer praktijkgerichte opleiding die u opleidt tot het in korte tijd behalen van het landelijke diploma Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau.
Deze opleiding richt zich speciaal op Zorg en Welzijn en kwaliteitszorg in de Praktijken.
De zeer praktische invalshoek zorgt voor een optimale aansluiting van de theorie op de dagelijkse kwaliteit praktijk. Daarbij komt ook de moderne dienstverlening uitgebreid aan bod.
MBO+ en HBO werk- en denkniveau.
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Module 1 Kwaliteit en management
Dag 1, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze) Kwaliteitsmanagement modellen
- Toepassen van nieuwste normen en modellen ISO9001, ISO in de zorg, INK, EFQM, IIP, Keurmerk, nieuwe HKZ, Balanced Scorecard, TQM, NIAZ, kwaliteitshandvesten, RUMBA, MANS, JCI, Programma Welzijn Nieuwe Stijl, IGJ, Somatische en extra-intramuraal Kwaliteit van Zorg Protocollen en richtlijnen.
- Deming
- Benchmarking
- Wkkgz, WTZi, ZvW, Mw, WGBO, BIG, AVG, Wet Zorg en Dwang, WMO, WBP
- Lean, six sigma
Dag 2, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze) Kwaliteit als prestatiecriterium
- Kwaliteitsbeleid
- Bedrijfskenmerken en hun besturing
- Van missie en visie naar het werken met prestatieindicatoren (KPI’s)
- Strategisch kwaliteitsmanagement
- Ontwerp-, proces- en productkwaliteit
Dag 3, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 05 uur pauze)
- Verbeterinstrumenten
- Kwaliteit van diensten
- Productiviteitsverbetering
- Procesbeheersing
- Excellente organisatie
- Invloed van kwaliteit op kosten en baten.
Module 2 Verbeteren en borgen van bedrijfsprocessen
Dag 4, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)
- Leiderschap en cultuur
- Leiderschap, cultuur en kwaliteitsmanagement
- Voor en achterkant van de organisatie
- Invoering van verbeteringen
- Management van perceptie
- Persoonlijke stijl van de kwaliteits manager
Dag 5, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze) Management van bedrijfsprocessen
- Kwaliteitsmanagement en ICT-, marketing- en personeelsmanagement
- Processen als waardeketens
- Proces- en ketenbeheersing
- Stappenplan voor procesanalyse
Dag 6, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)
- Business process management
- Business process re-engineering
- Virtuele organisaties
- Procesbewaking.
Module 3 Kwaliteitsverbetering en -borging binnen de dienstverlening in Zorg en Welzijn
Dag 7, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)
- Kwaliteit binnen dienstverlening
- Back office, front office
- Klachtenregistratie
- Strategische en operationele aspecten van serviceverlening
- Hulpmiddelen voor kwaliteitsbepaling
- Instrumenten en technieken toepassen, CQi, PROM, PREM
Dag 8, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)
- Normen, medewerkers, interne/externe rapportage
- Enquête, interview, gesprekstechnieken
- Mysteryman
- Professionalisme, houding en gedrag en andere criteria
- Certificering en accreditatie
Dag 9 Diverse oefeningen