MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
organisatie
Ogive
kosten
basistarief
Onbekend
informatie
gebied:
Somatiek
ICPC:
-
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
12
punten
locatie
Online
Online 1
Online
overig
18
Jan
2023
Hoger Kwaliteitsmanagement zorg en welzijn (HBO niveau) voor Praktijken
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Van aanbieder:
Ogive
In de omgeving:
Online

De geaccrediteerde opleiding Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg & Welzijn is een zeer praktijkgerichte opleiding die u opleidt tot het in korte tijd behalen van het landelijke diploma Hoger Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn op HBO niveau.

Deze opleiding richt zich speciaal op Zorg en Welzijn en kwaliteitszorg in de Praktijken.

De zeer praktische invalshoek zorgt voor een optimale aansluiting van de theorie op de dagelijkse kwaliteit praktijk. Daarbij komt ook de moderne dienstverlening uitgebreid aan bod.

MBO+ en HBO werk- en denkniveau.

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Module 1 Kwaliteit en management

Dag 1, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze) Kwaliteitsmanagement modellen

  • Toepassen van nieuwste normen en modellen ISO9001, ISO in de zorg, INK, EFQM, IIP, Keurmerk, nieuwe HKZ, Balanced Scorecard, TQM, NIAZ, kwaliteitshandvesten, RUMBA, MANS, JCI, Programma Welzijn Nieuwe Stijl, IGJ, Somatische en extra-intramuraal Kwaliteit van Zorg Protocollen en richtlijnen.
  • Deming
  • Benchmarking
  • Wkkgz, WTZi, ZvW, Mw, WGBO, BIG, AVG, Wet Zorg en Dwang, WMO, WBP
  • Lean, six sigma

Dag 2, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze) Kwaliteit als prestatiecriterium

  • Kwaliteitsbeleid
  • Bedrijfskenmerken en hun besturing
  • Van missie en visie naar het werken met prestatieindicatoren (KPI’s)
  • Strategisch kwaliteitsmanagement
  • Ontwerp-, proces- en productkwaliteit

Dag 3, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 05 uur pauze)

  • Verbeterinstrumenten
  • Kwaliteit van diensten
  • Productiviteitsverbetering
  • Procesbeheersing
  • Excellente organisatie
  • Invloed van kwaliteit op kosten en baten.

Module 2 Verbeteren en borgen van bedrijfsprocessen

Dag 4, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)

  • Leiderschap en cultuur
  • Leiderschap, cultuur en kwaliteitsmanagement
  • Voor en achterkant van de organisatie
  • Invoering van verbeteringen
  • Management van perceptie
  • Persoonlijke stijl van de kwaliteits manager

Dag 5, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze) Management van bedrijfsprocessen

  • Kwaliteitsmanagement en ICT-, marketing- en personeelsmanagement
  • Processen als waardeketens
  • Proces- en ketenbeheersing
  • Stappenplan voor procesanalyse

Dag 6, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)

  • Business process management
  • Business process re-engineering
  • Virtuele organisaties
  • Procesbewaking.

Module 3 Kwaliteitsverbetering en -borging binnen de dienstverlening in Zorg en Welzijn

Dag 7, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)

  • Kwaliteit binnen dienstverlening
  • Back office, front office
  • Klachtenregistratie
  • Strategische en operationele aspecten van serviceverlening
  • Hulpmiddelen voor kwaliteitsbepaling
  • Instrumenten en technieken toepassen, CQi, PROM, PREM

Dag 8, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)

  • Normen, medewerkers, interne/externe rapportage
  • Enquête, interview, gesprekstechnieken
  • Mysteryman
  • Professionalisme, houding en gedrag en andere criteria
  • Certificering en accreditatie

Dag 9 Diverse oefeningen

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!